Lees hier het volledig verslag!

TWICE Voka lid in de kijker

Voka Open Bedrijvendag, het Belgisch Kampioenschap wielrennen en het bekroonde Q-Beach House in Oostende. Geen event lijkt te omvangrijk voor full service evenementenbureau TWICE uit Roeselare. Logisch, gezien ze zich doorheen de jaren gespecialiseerd hebben in het uitdenken en realiseren van complexe opdrachten.

“Wij zijn een live communication office”, start Peter Huyghe zijn uitleg. “Het idee achter TWICE is om via eventmarketing een alternatieve, verrassende vorm van communicatie voor onze opdrachtgevers op te zetten. Het grootste deel van onze activiteiten is gericht op de b2b-markt, maar af en toe zijn er ook opdrachten van bijvoorbeeld radio- en televisiezenders of nemen we de organisatie van sportevenementen op ons.”

Bij de start in 1995 organiseerde TWICE enkel kleine happenings en feesten. “Al snel bleek dat differentiatie nodig was om relevant te blijven. We moesten onszelf heruitvinden en beslisten om ons te focussen op de complexe evenementen, die we gaandeweg zelf gingen opzoeken. Soms ontstaat er wel een conflict met onze eigen visie en moeten we toch eens afwegen of iets écht haalbaar is. Maar het is natuurlijk net dankzij die moeilijke projecten dat we ons kunnen onderscheiden.”

Alles staat of valt met creativiteit

Al is er nog een andere belangrijke troef die TWICE kan uitspelen. “Wij bedenken niet alleen de ideeën, we werken ze ook volledig zelf uit. In tegenstelling tot concurrenten in bijvoorbeeld Brussel of Antwerpen realiseren wij alles in ons eigen atelier. Ons team van 14 mensen is dan ook erg divers, van eventmanagers tot technici. Creativiteit is bij ons veel belangrijker dan behaalde diploma’s.”

 

Die creativiteit is ook nodig, want niet iedere opdracht is even concreet. “De manier waarop een idee groeit, is afhankelijk van klant tot klant. Soms komt de opdrachtgever met een specifiek concept, maar even vaak zijn wij volledig vrij in de uitwerking en moeten we volledig vanaf nul vertrekken. Hetzelfde geldt voor het budget, wat ook niet altijd op voorhand helemaal vastligt. Maar uiteindelijk zijn wij er voor verantwoordelijk dat alles vlekkeloos verloopt, hoe complex het project ook is.”

“Ook sportevenementen zijn behoorlijk complex en vragen een bijzondere aanpak”, legt Peter Huyghe uit. “Zo organiseerden we het BK veldrijden in 2014 en het BK wielrennen in 2015. Dergelijke evenementen worden meestal via aanbestedingen toegewezen. Vaak tekenen steden bij zo’n dossier in omdat het past bij hun citymarketing en zoeken ze nadien een partner voor de concrete uitwerking. Wij zijn dan wel geen sportbureau, maar proberen toch ook in die sector een reputatie op te bouwen.”

Het songfestival voor events

Met opdrachten voor onder meer BOSE, Bellewaerde, TVH, Belgomilk en FUN oogt de referentielijst van TWICE intussen behoorlijk indrukwekkend. Dat hun evenementen hoog ingeschat worden bleek onlangs ook op de European Event Awards in Sint-Petersburg, waar ze met het Q-Beach House zilver behaalden in de categorie Musical Event. “Die wedstrijd is zowat het songfestival voor events”, aldus Peter Huyghe, die uiteraard enorm trots en tevreden terugblikt op de uitreiking.

“In de eerste fase beoordeelde een jury alle inzendingen, waarna ze een longlist opstelden met elf evenementen die er voor hen tussenuit sprongen. Daarna werden de overblijvende projecten bekeken en beoordeeld door een jury topmarketeers van multinationals zoals Coca-Cola, Airbus en Microsoft. Zij reduceerden de kanshebbers tot een shortlist van vier deelnemers die uitgenodigd werden voor de uitreiking in Sint-Petersburg, waar wij dus tweede werden.”

Waarom lid van Voka West-Vlaanderen?

Ook voor Voka organiseerde TWICE reeds verschillende evenementen, maar dat is zeker niet de enige reden waarom ze zelf lid geworden zijn. “De diverse Voka-activiteiten brengen ons in een andere omgeving, wat inspirerend werkt, net als het contact met andere ondernemers. Daarnaast is het voor mij ook ergens een geruststelling dat een organisatie als Voka het opneemt voor de bedrijven”, aldus Peter Huyghe.

www.twice.be